Välkommen med på resan mot det nya

Stig ombord och bekanta dig med våra nya digitala tjänster.

Lyssna mer

Lyssna först, utveckla sen. Ni har berättat för oss hur ni tycker att våra tjänster ska förbättras och nu uppfyller vi era önskemål, ett steg i taget.

Mer smidighet

På denna hållplats presenterar vi de första versionerna av våra nya digitala tjänster, som gör din resa smidigare och enklare - det var på tiden!

Mera just din

Det finns lika många unika resor som det finns resenärer. Därför ska våra tjänster i framtiden svara mot varje passagerares behov, oavsett tid och plats.

Vad innebär förändringen för dig?

Seriebiljetterna nu i mobilen!

© VR-Yhtymä Oy 2019

Vi förnyar våra digitala tjänster på basen av era önskemål. Vi vill göra just din tågresa smidigare!
Den nya appen VR Matkalla

Den nya mobilappen kan nu laddas ner i appbutikerna.

Läs mer om appen
Nya biljettautomater

Våra nya biljettautomater har stora skärmar och är lätta att använda.

Läs mer om automaterna

Den nya appen VR Matkalla

Din reskompis på när- och fjärrtåg

Redan hudratusentals tågresenärer har tagit i bruk vår nya app! I appen kan du bekvämt köpa biljetter till när- och fjärrtrafiken och välja sittplatser på vagnkartan. Via vagnkartan kan du också göra din resa bekvämare genom att välja en plats i Ekstra-klass eller i restaurangvagnens övrevåning.

Appen är din reskompis under resans gång: du kan följa med hur din resa framskrider och när du är framme. Under resan kan du utnyttja förmånspriserna i restaurangvagnen genom att visa upp Meddelanden-fliken.

Vi utvecklar appen bit för bit, ett steg i taget. Vad önskar just du av appen?

Utveckling steg för steg

Vi utvecklar våra nya digitala tjänster bit för bit, och lanserar nya funktioner stegvis.

Vad önskar du dig?

Vi utvecklar våra digitala tjänster tillsammans med våra kunder, på basen av den respons vi fått. Vi vill även i fortsättningen förbättra servicen enligt era önskemål. Vad önskar du dig?

Berätta!

Nya biljet­tautomater

Frågor och svar

  • Biljettautomatens skärm är större, mer lättläst och bekvämare att använda än tidigare.
  • Det är enkelare och snabbare att köpa biljetter än förut: om du behöver en biljett till följande tåg, går du med bara ett par tryck på skärmen direkt till betalning.
  • Med hjälp av kontaktlös betalning betalar du enkelt dina biljetter upp till 50 euro.
  • Vid planeringen har vi särskilt beaktat specialgruppernas behov och automatens tillgänglighet.

Hämta din biljett behändigt på plattformen

Resan fortsätter - uusi.vr.fi är nu här!

Den första versionen av nya webbplatsen uusi.vr.fi är nu här! Där hittar du när- och fjärrtrafikens biljetter och inspirerande innehåll gällande tågresor - allt på en och samma plats! 

Just nu kan du köpa enkelbiljetter och välja plats för en passagera på vangnkartan, vi jobbar vidare med fler egenskaper och produkter!

Kom med på resan mot det nya och berätta för oss vad du tycker om den nya webbplatsen uusi.vr.fi.

Gå till uusi.vr.fi
Testa den nya webbplatsen

Du kan nu testa den nya webbplatsen uusi.vr.fi. Testa och ge oss respons!

Läs mer om nya vr.fi

Hållplatserna är

På hösten kommer vi att lansera fler funktioner såsom seriebiljetter till närtrafiken och tilläggstjänster inom fjärrtrafiken – håll dig uppdaterad!

Varför finns inte ännu alla funktioner i de nya tjänsterna?

Det är viktigt för oss att våra kunder ända från början kan använda de nya tjänsterna. Vi lägger till nya funktioner allt eftersom de blir färdiga. Genom att tillåta automatisk uppdatering av appen i din telefon har du alltid tillgång till den senaste versionen av appen.

Kan jag fortfarande använda de gamla mobilapparna?

Apparna VR Mobiili och VR Lähijunat kan tills vidare användas precis som tidigare. Vi stänger de gamla apparna först när den nya appen har de funktioner som våra kunder har önskat.

Var kan jag köpa de biljetter som ännu inte finns tillgängliga i de nya tjänsterna?

Alla våra försäljningskanaler fungerar precis som tidigare vid sidan av de nya kanalerna.

Varför ser de nya tjänsterna annorlunda ut än de gamla?

Våra nya tjänster har planerats så att de är lätta att använda och svarar mot dagens behov. De nya färgerna är fräscha och fungerar bättre med tanke på de kunder som behöver tillgängliga tjänster.

Vilka biljetter kan man köpa i de nya automaterna?

I de nya automaterna kan man köpa de vanligaste biljetterna till när- och fjärrtrafiken samt seriebiljetter till närtrafiken. Vi har valt de biljetter som våra kunder köper mest i automaterna. Seriebiljetter till fjärrtrafiken, periodbiljetter, biljetter till biltåg, TågBuss-biljetter samt biljetter till Ryssland kan i fortsättningen köpas via våra övriga försäljningskanaler.

Kommer biljettpriserna att stiga i och med de nya kanalerna?

Nej, vi gör inga ändringar i vår prissättning just nu. Sparbiljetten är fortfarande vår billigaste biljettprodukt och säljs även via alla de nya kanalerna.

Varför hittar jag inte alla mina biljetter i VR Matkalla- appen?

Våra nya och gamla köpkanaler använder olika system i bakgrunden. Därför syns inte de biljetter som köpts i de gamla kanalerna i VR Matkalla- appen. De här biljetterna får du som e-biljetter på e-post eller i de gamla apparna som vanligt. Biljetter som köpts i uusi.vr.fi och i VR Matkalla- appen hittar du i appens "Egna resor".

Asennukset alkavat kesäkuussa ja jatkuvat noin 5 viikkoa ympäri Suomea. Voit kysellä tarkemmista aikatauluista esimerkiksi sosiaalisen median kanavissamme (links to social media channels - ask for them!)

 FI / SV / EN

Du kan nu köpa och använda när- och fjärrtrafikens seriebiljetter i VR Matkalla-appen. Du kan även själv avboka en resa som bokats med seriebiljett i appen.

Du kan nu köpa och använda när- och fjärrtrafikens seriebiljetter och även avboka en resa som bokats med seriebiljett i appen.

New App

Vår webbplats förnyas!

Du kan nu bekanta dig med vår nya webbplats på adressen uusi.vr.fi. Den aktuella versionen är en
utvecklingsversion och har ännu inte alla produkter eller funktioner. Vi vidareutvecklar webbplatsen utifrån din respons.

Vilka funktioner ska vi utveckla härnäst?

Testa den nya webbplatsen
  • Platser i Ekstra-klass och val av plats för flera passagerare på vagnkartan
  • Seriebiljetter
  • Fler betalsätt, såsom nätbanksbetalning
Vanliga frågor

Vad kan du göra på den nya webbplatsen?

  • Köpa biljetter till när- och fjärrtrafiken.
  • Köpa en biljett för ditt sällskapsdjur.
  • Välja en plats i Eko-klass för en passagerare på vagnkartan.
  • Betala biljetter med ett betalkort.
  • Logga in i VR:s tjänster med ditt tidigare Veturi-användarnamn och skapa ett nytt användarnamn om
    du så vill.
  • Se dina biljetter i appen VR Matkalla om du loggar in innan du köper biljetterna (exkl. biljetter för
    sällskapsdjur, som du för närvarande får via e-post).
  • Bekanta dig med våra nya innehållssidor om bland annat tjänsterna på tågen.
Läs mer om seriebiljettenBerätta!