Välkommen med på resan mot det nya

Stig ombord och bekanta dig med våra nya digitala tjänster.

Lyssna mer

Lyssna först, utveckla sen. Ni har berättat för oss hur ni tycker att våra tjänster ska förbättras och nu uppfyller vi era önskemål, ett steg i taget.

Mer smidighet

På denna hållplats presenterar vi en mobilapp, som gör din resa smidigare och enklare - det var på tiden! Vi utvecklar appen stegvis utifrån era önskemål. 

Mera just din

Det finns lika många unika resor som det finns resenärer. Därför ska våra tjänster i framtiden svara mot varje passagerares behov, oavsett tid och plats.

Vad innebär förändringen för dig?

Vagnkartan är i mobilen!

© VR-Yhtymä Oy 2019

Vi förnyar våra digitala tjänster på basen av era önskemål. Vi vill göra just din tågresa smidigare!
Den nya appen VR Matkalla

Den första versionen av vår nya mobilapp kan nu laddas ner i appbutikerna.

Läs mer om appen
Nya biljettautomater

Våra nya biljettautomater har stora skärmar och är lätta att använda.

Läs mer om automaterna

Den nya appen VR Matkalla

Din reskompis på när- och fjärrtåg

  • Du kan köpa enkelbiljetter och tur-retur-biljetter till när- och fjärrtrafiken via en och samma app.
  • Du ser hela tiden hur din resa framskrider: var tåget går, vilken följande station är och hur länge tåget stannar där, samt när du kommer att vara framme.
  • Betalningen är enkel, då du kan spara uppgifterna på dina betalkort i appen eller betala via MobilePay eller Siirto.
  • Dina biljetter finns alltid nära till hands i appen, även utan nätuppkoppling.
  • Fliken Meddelanden fungerar som ditt förmånskort för restaurang­tjänsterna på tåget - där hittar du de nyaste förmånerna.

Vad är en betaversion?

Beta är en version av appen där alla delar ännu inte är på plats. Vi utvecklar appen och lanserar nya funktioner stegvis.

Vad önskar du dig av appen?

Vi har utvecklat appen tillsammans med våra kunder, på basen av den respons vi fått. Vi vill även i fortsättningen förbättra servicen som ni önskar. Vad vill du att ska finnas i appen?

Berätta!

Nya biljet­tautomater

Frågor och svar

  • Biljettautomatens skärm är större, mer lättläst och bekvämare att använda än tidigare.
  • Det är enkelare och snabbare att köpa biljetter än förut: om du behöver en biljett till följande tåg, går du med bara ett par tryck på skärmen direkt till betalning.
  • Med hjälp av kontaktlös betalning betalar du enkelt dina biljetter upp till 50 euro.
  • Vid planeringen har vi särskilt beaktat specialgruppernas behov och automatens tillgänglighet.

Hämta din biljett behändigt på plattformen

Resan fortsätter - vad händer härnäst?

På hösten lanserar vi stegvis den nya webbplatsen vr.fi. Där hittar du när- och fjärrtrafikens biljetter och inspirerande innehåll gällande tågresor - allt på en och samma plats!

Kom med på resan mot det nya och berätta för oss vad du önskar av den nya webbplatsen vr.fi. Vi informerar dig genast när du kan bekanta dig med den nya webbplatsen.

Den nya webbplatsen vr.fi

Via den nya webbplatsen, som publiceras på hösten, kan du enkelt köpa tågbiljetter till såväl när- som fjärrtrafiken.

Läs mer om nya vr.fi

Hållplatserna är

På hösten kommer vi att lansera fler funktioner såsom seriebiljetter till närtrafiken och tilläggstjänster inom fjärrtrafiken – håll dig uppdaterad!

Vad önskar du?

Varför har appen ännu inte alla funktioner?

Det är viktigt för oss att våra kunder ända från början kan använda den nya appen. Vi lägger till nya funktioner i appen allt eftersom de blir färdiga. Genom att tillåta automatisk uppdatering av appen i din telefon har du alltid tillgång till den senaste versionen av appen.

Kan jag fortfarande använda de gamla mobilapparna?

Apparna VR Mobiili och VR Lähijunat kan tills vidare användas precis som tidigare. Vi stänger de gamla apparna först när den nya appen har de funktioner som våra kunder har önskat.

Var kan jag köpa de biljetter som ännu inte finns tillgängliga i de nya tjänsterna?

Alla våra försäljningskanaler fungerar precis som tidigare vid sidan av de nya kanalerna.

Varför ser den nya appen och de nya biljettautomaterna annorlunda ut än de gamla?

Våra nya tjänster har planerats så att de är lätta att använda och svarar mot dagens behov. De nya färgerna är fräscha och fungerar bättre med tanke på de kunder som behöver tillgängliga tjänster.

Vilka biljetter kan man köpa i de nya automaterna?

I de nya automaterna kan man köpa de vanligaste biljetterna till när- och fjärrtrafiken samt seriebiljetter till närtrafiken. Vi har valt de biljetter som våra kunder köper mest i automaterna. Seriebiljetter till fjärrtrafiken, periodbiljetter, biljetter till biltåg, TågBuss-biljetter samt biljetter till Ryssland kan i fortsättningen köpas via våra övriga försäljningskanaler.

Kommer biljettpriserna att stiga i och med de nya kanalerna?

Nej, vi gör inga ändringar i vår prissättning just nu. Sparbiljetten är fortfarande vår billigaste biljettprodukt och säljs även via alla de nya kanalerna. De gamla och nya köpkanalerna använder ändå olika system i bakgrunden, och därför är det möjligt att det finns olika mängd Sparbiljetter kvar i de olika kanalerna.

Varför hittar jag inte alla mina biljetter i VR Matkalla- appen?

Våra nya och gamla köpkanaler använder olika system i bakgrunden. Därför syns inte de biljetter som köpts i de gamla kanalerna i VR Matkalla- appen. De här biljetterna får du som e-biljetter på e-post eller i de gamla apparna som vanligt. Biljetter som köpts i VR Matkalla- appen hittar du i appens "Egna resor".

Asennukset alkavat kesäkuussa ja jatkuvat noin 5 viikkoa ympäri Suomea. Voit kysellä tarkemmista aikatauluista esimerkiksi sosiaalisen median kanavissamme (links to social media channels - ask for them!)

 FI / SV / EN

  • Är du vår företagskund? Oroa dig inte, vi har inte glömt dig. Du kan köpa dina biljetter från den nya appen lite längre fram på resan.
  • Just nu jobbar vi också på seribiljetterna. Vi vill att både köp och användning av seriebiljetter går snabbt och enkelt med hjälp av appen.
  • Även periodbiljetter kan i framtiden köpas och användas via appen. Detta planerar vi som bäst, och vi tar gärna emot önskemål!

Vart bär resan av sedan?

Nu kan du välja sittplats åt hela resesällskapet i eko-klass. På vagnkartan kan du också välja din plats i Eksta eller i restaurangvagnens övre våning.

Du kan nu välja sittplatser åt hela resesällskapet i eko-klass eller Ekstra-klass.

New App